Format: x mm,
Antal sidor: 304
Utgivningsår: 2011
ISBN: 9789174413519

Bankbluffen

Joel Dahlberg

Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Faktum är att en genomsnittlig svensk bankkund varje år blir lurad på tusentals kronor av sin bank. Banker ljuger, undanhåller information och säljer tjänster som de vet är dåliga trots att det finns bättre och billigare alternativ. När banken någon gång tar kontakt med en kund via utskick eller telefon för att sälja något, kan man bara vara säker på en sak: banken har hittat ett sätt att plocka dig på ytterligare några kronor.

Bankerna har de senaste årtiondena hittat nya sätt att tjäna pengar som skiljer sig från den traditionella in- och utlåningen. När det gäller privatkunder handlar det framför allt om olika sparprodukter där spararen betalar dyrt för något av tvivelaktigt värde.

I en väl fungerande marknad kan ett företag ta ut mer pengar för en produkt endast om kunden upplever att den får något bättre. Det kan gälla bättre funktionalitet, som i en energisnål diskmaskin, eller ett exklusivare klädmärke. Men banker lyckas med konststycket att sälja dyrare produkter som ofta är helt värdelösa. I boken går jag igenom några av bankernas vanligaste knep, som för bankkunden är väldigt svåra att upptäcka. Det handlar om bolån, fonder, aktieindexobligationer, bankkonton och kortbetalningar inom alla de här tjänsterna ser bankerna till att du som kund får betala mer än du behöver.

Banken ser också till att det är svårt att se hur mycket en specifik tjänst egentligen kostar en osäker kund är en bra kund eftersom man då kan ta bättre betalt.

Det finns exempel på räntefonder som drar in flera hundra miljoner kronor per år i avgifter och som är sämre än ett vanligt bankkonto och det finns aktiefonder där fondbolaget för länge sedan slutat försöka leverera den tjänst spararen varje år betalar miljardbelopp för.

Samtidigt trixas det med kort och konton så att banken kan komma åt kundens pengar gratis istället för att behöva betala ränta på pengarna.

I boken ges också ett antal exempel på bra banktjänster och hur man som kund bär sig åt för att skilja de bra från de dåliga. Det går trots allt inte att klara sig utan en bank och det finns bra tjänster hos alla de svenska bankerna.
Joel Dahlberg är 46 år gammal och har arbetat som ekonomijournalist sedan 1990, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, TV8. För närvarande är han chef för multimedia på näringslivssajten E24.

Beställ e-bok

Joel Dahlberg

Joel Dahlberg har över tjugo års erfarenhet som ekonomijournalist, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter och ekonomisajten E24. Idag arbetar han på Svenska Dagbladets näringslivsredaktion. Han har tidigare granskat den svenska finansbranschen i de hyllade och framgångsrika böckerna Bankbluffen - så blir du blåst på dina pengar (2009) och Pensionsbluffen - tryggheten som gick upp i rök (2012). I april 2015 kom Sammansvärjningen - så luras 5 miljoner svenska fondsparare, en granskning av den svenska fondbranchen. Våren 2023 kom han med sin romandebut, Den döde på balkongen, en finansthriller om jakten på ett scoop som kan förändra spelreglerna för...

Mer om författaren

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Läs om vår kommande utgivning först av alla