Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar

Joel Dahlberg

Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Faktum är att en genomsnittlig svensk bankkund varje år blir lurad på tusentals kronor av sin bank. Banker ljuger, undanhåller information och säljer tjänster som de vet är dåliga trots att det finns bättre och billigare alternativ. När banken någon gång tar kontakt med en kund via utskick eller telefon för att sälja något, kan man bara vara säker på en sak: banken har hittat ett sätt att plocka dig på ytterligare några kronor.

Bankerna har de senaste årtiondena hittat nya sätt att tjäna pengar som skiljer sig från den traditionella in- och utlåningen. När det gäller privatkunder handlar det framför allt om olika sparprodukter där spararen betalar dyrt för något av tvivelaktigt värde.

I en väl fungerande marknad kan ett företag ta ut mer pengar för en produkt endast om kunden upplever att den får något bättre. Det kan gälla bättre funktionalitet, som i en energisnål diskmaskin, eller ett exklusivare klädmärke. Men banker lyckas med konststycket att sälja dyrare produkter som ofta är helt värdelösa. I boken går jag igenom några av bankernas vanligaste knep, som för bankkunden är väldigt svåra att upptäcka. Det handlar om bolån, fonder, aktieindexobligationer, bankkonton och kortbetalningar inom alla de här tjänsterna ser bankerna till att du som kund får betala mer än du behöver.

Banken ser också till att det är svårt att se hur mycket en specifik tjänst egentligen kostar en osäker kund är en bra kund eftersom man då kan ta bättre betalt.

Det finns exempel på räntefonder som drar in flera hundra miljoner kronor per år i avgifter och som är sämre än ett vanligt bankkonto och det finns aktiefonder där fondbolaget för länge sedan slutat försöka leverera den tjänst spararen varje år betalar miljardbelopp för.

Samtidigt trixas det med kort och konton så att banken kan komma åt kundens pengar gratis istället för att behöva betala ränta på pengarna.

I boken ges också ett antal exempel på bra banktjänster och hur man som kund bär sig åt för att skilja de bra från de dåliga. Det går trots allt inte att klara sig utan en bank och det finns bra tjänster hos alla de svenska bankerna.
Joel Dahlberg är 46 år gammal och har arbetat som ekonomijournalist sedan 1990, bland annat på Dagens Industri, Dagens Nyheter, TV8. För närvarande är han chef för multimedia på näringslivssajten E24.


Författare:  Joel Dahlberg Titel: Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar Format: 0x0 mm Häftad Antal sidor: 218 Utgivningsår: 2010 ISBN: 9789174419504


Av samma författare


Pensionsbluffen : tryggheten som gick upp i rök

Joel Dahlberg

Det orangea kuvertet har blivit ett begrepp hos de svenska hushållen. Vid sidan av deklarationen och Ikeakatalogen finns få tryckta…

Läs mer ➔


Sammansvärjningen : så luras 5 miljoner svenska fondsparare

Joel Dahlberg

"Mycket upplysande folkbildning. Jag har sällan läst en bok med så många billiga bortförklaringar och pinsamma undanflykter. Rena Kafkavärlden, skriver…

Läs mer ➔


Pensionsbluffen : tryggheten som gick upp i rök

Joel Dahlberg

Det orangea kuvertet har blivit ett begrepp hos de svenska hushållen. Vid sidan av deklarationen och Ikeakatalogen finns få tryckta…

Läs mer ➔


Pensionsbluffen : tryggheten som gick upp i rök

Joel Dahlberg

Det orangea kuvertet har blivit ett begrepp hos de svenska hushållen. Vid sidan av deklarationen och Ikeakatalogen finns få tryckta…

Läs mer ➔


Bankbluffen

Joel Dahlberg

Varje år luras svensken på tusentals kronor av sin bank. Bankmännen undanhåller information och säljer dåliga och dyra tjänster, fastän…

Läs mer ➔


Bankbluffen : så blir du blåst på dina pengar

Joel Dahlberg

Kundens förtroende är vår största tillgång säger varje bankdirektör när någon ifrågasätter dyra och dåliga banktjänster. Faktum är att en…

Läs mer ➔

Sidan använder cookies. Läs mer.