Översättare: Ola Nilsson
Format: x mm, Inbunden
Utgivningsår: 2024
ISBN: 9789177754190

Att vinna ett informationskrigMannen som överlistade Hitler

Peter Pomerantsev

Sommaren 1941 styrde Hitler Europa. Storbritannien var ett av de länder som kämpade mot den kraftfulla nazistiska propagandamaskinen som skröt om seger och smutskastade sina fiender. 

Men inne i Tyskland, i själva kärnan av militärmakten pågick ett annat, tystare motstånd. En av rebellerna tillhörde den anmärkningsvärda radiorösten känd under namnet Der Chef. I sändningar över hela landet ifrågasatte han skickligt den nazistiska doktrinen, och hans radiolyssnare inkluderade såväl soldater som medborgare. Vad de tyska åhörarna inte visste var att Der Chef i själva verket var ett påhitt, en fiktion skapad av den brittiska journalisten och retorikern Sefton Delmer som en del ett omfattade motpropagandaprojekt. 

I Att vinna ett informationskrig tecknas Sefton Delmers historia av en av vår tids ledande experter på desinformation, författaren Peter Pomerantsev. Med stadig hand, och med en unik inblick i vår samtids informationskrig, leder han läsaren via Delmers livsberättelse till dagens krigssituationer. Vad kan vi lära av Delmers strategier mot Hitler i kampen mot våra egna våldshärskare? Mot strömmen av fake news och informationsförvrängning? 

Peter Pomerantsev

Peter Pomerantsev, född 1977 i Sovjetunionen, är en brittisk journalist, tv-producent och författare. 2001 flyttade han till Ryssland och arbetade i nio år för tv-kanalen TNT. I november 2010 återvände han till London. Ingenting är sant och allting är möjligt är Peter Pomerantsevs första bok. Våren 2020 släpper han sin andra bok på svenska, Det här är inte propaganda.

Mer om författaren

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Läs om vår kommande utgivning först av alla