Förläggaren Pelle Andersson om vad Amazons inträde i Sverige kommer betyda för mångfalden och yttrandefriheten.
Demokrati och Amazons inträde i Sverige
Pelle Andersson: ”Amazon kan sluka den svenska bokmarknaden”
31 augusti 2020
Amazon etablerade sig på marknaden som bokhandel i USA för drygt 25 år sedan – och är nog mest kända för att ha gjort e-boken till en kommersiell produkt genom läsplattan Kindle. Idag är det världens största multinationella distributionsföretag och säljer i stort sett allt. Varför köpa nytt kylskåp i en utkyld lagerhall i ett fullt och fult köpcentrum när du kan köpa det från datorn hemma i soffan och få det installerat både billigare och snabbare?
Det är detta som är problemet. Oavsett vad du försöker sälja – böcker, kylskåp eller medel mot vampyrer så kommer Amazon alltid vara snabbare att leverera och till bästa pris. Konsumenterna kommer ganska snart välja dem och det är bara en tidsfråga innan köpcentrumen utanför våra städer och nätbutikerna kommer börja klappa ihop, precis som vi sett hur citybutiker slagits ut.
Vi som levererar produkter, om det är böcker eller kylskåp spelar ingen roll, vi måste sälja via Amazon eftersom de inom några år kommer vara den bästa – och ibland enda – försäljningskanalen. Och ha det lägsta priset till konsument.
Vi som sitter på det som Amazon kallar ”content” kommer till en början känna oss som nymornade heroinister. Höga på större upplagor, högre intäkter, tummar upp i sociala medier, glada kunder, perfekta googlesökningar, snabba leveranser, problemfri distribution kommer vi hallucinera trumpeter och fanfarer.
Men snart kommer baksmällan, kraven. Högre rabatter på böckerna, vi ska stå för leveranserna från vårt lager till Amazons, sedan snabbare leveranser, prioritera Amazon framför Adlibris eller Bokus eller Ackis. Vi har sett det förr – störst går först. Och varför inte? De säljer ju mest, bäst och snabbast. Ganska snart blir konkurrensen mindre. För hur ska Akademibokhandeln, Adlibris, Bokus och de andra fysiska boklådorna klara sig?
Konsumenter vill alltid ha lägst pris, men låga priser har en baksida. Billiga böcker måste säljas i större upplagor. Snabbt leder det till enorma upplagor åt några få, mycket låga eller nästan inga upplagor åt flertalet av författarna. Och på sikt en utarmning av mångfalden. Mer av samma.
För det är inbyggt i systemet. Det bästa för Amazon är en bok, som säljs i en obegränsad upplaga utan någon som helst konkurrens – kapitalisternas allra våtaste dröm. Och den drömmen är inte långt bort.
I den nya digitala världsekonomin är Amazon en av några mycket få som äger våra möjligheter att tänka. Amazon, Spotify, Netflix, Facebook, Google är exempel på företag som med sin världsdominans äger vad vi hör, ser, läser och tänker.
Så det är klart jag är rädd. Livrädd. Inte bara som vd och förläggare på ett medelstort oberoende och radikalt förlag. Jag är livrädd för att vi håller på att sälja ut demokratins allra viktigaste näringsämne – yttrandefriheten.
Och att det var några folkvalda ministrar som öppnade dörren och sade välkommen, har jag mycket svårt att smälta – än svårare att förlåta.
Pelle Andersson
Vd och förläggare på Ordfront förlag
Debattartikel först publicerad i Dagens Nyheter 31 augusti 2020
Fler nyheter
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Läs om vår kommande utgivning först av alla