David Ericsson

David Ericsson är född 1958 och bosatt i Stockholm. Han har arbetat som långtradarchaufför i mer än tjugo år och frilansar med att skriva reportage, krönikör och recensioner i bland annat DN, Transportarbetaren, LO tidningen, Situation Stockholm, Ordfront Magasin, med flera tidningar.
2009 utkom David Ericssons senaste bok Svart Marmor. Det är en roman om arbetare och konstnärskap, om makt och okända krafter i Sverige. Det är också en kärleksberättelse där en ung kvinna försöker få upprättelse.

1999 debuterade David Ericsson i bokform med Truck Stop. En samling berättelser där han blickar ut över dagens Sverige. Ett många gånger kargt industriland, men där kärleken och hoppet ändå kan spira. Som mellan den unga kvinna och den betydligt äldre bogserbåtsmaskinisten, eller en medelålders kvinna som träffar en man på en nakenstrand, eller som för långtradarchauffören på en dygnslång körning från Umeå och ner genom landet för att möta någon i Köpenhamn.
Carl Erland Andersson skrev om Truck Stop i Kvällsposten.
”Det finns sidor och stunder då David Ericsson är som den svenska landsvägens Leonard Cohen”
Nils Granberg skrev i Aftonbladet.
”Inte händer det ofta, men när det händer är det varje gång lika roligt: jag läser David Ericssons sjutton noveller i samlingen Truck stop för att nästan litet snopet konstatera att det gömmer sig en mogen och färdig författare under debutantstämpeln.”
2001 kom romanen Redlight. En ovanlig kärlekshistoria där en frånskild medelålders långtradarchaufför träffar en ung kvinna.
Ett till synes ojämlikt förhållande, men där hon småningom tar över och styr alltmer över hans liv.
Det är också en bok som med detaljskärpa och poetisk känsla skildrar yrkeschaufförens hårda liv; kamratskapet och konflikterna, motorvägarna, långtradarfiken och verkstäderna.

Ola Larsmo skrev i Dagens Nyheter
”Titeln Redlight pekar på de otydliga men hårda sambanden: den röda lyktan säger åt en att stanna upp men syftar även på horkvarteren i The red light district. Röd lyser också lampan på instrumentpanelen som talar om att allt inte står rätt till. Redlight är en rätt effektiv roman: länge tror man sig läsa en skildring av liv längs Europavägarna. Men berättelsen kretsar lika mycket kring en annan kartbild över ett landskap i mörker.”
Taxfree kom 2004 och är en spänningsroman om arbetsförhållandena i det nya gränslösa Europa där organiserad brottslighet nästlar sig in i näringslivet. Det är också en stark och känsloladdad skildring av en långtradarchaufförs tunga vardag och om kollisionen mellan kärlek, vänskap och politisk övertygelse.
Om Taxfree skrev Göran Greider i Dalademokraten
”Som läsare ser man ett annat Europa träda fram än EU – retorikens. Det man reser genom där man sitter i lastbilshytten är den europeiska kapitalismens blodådror. I nöjeskvarteren vimlar det av unga östeuropeiska prostituerade och överallt förnimms en smak av de fattigas maktlöshet.”

David Ericsson har tilldelats flera stipendier och priser.
Bland annat fick han Byggnads kulturstipendium 2005 om 10 000 kronor.
Stipendienämndens motivering var:
”I romanerna ”Redlight” (2001) och ”Taxfree” (2004) har David Ericsson skildrat långtradarchaufförers arbetsliv i det nya gränslösa Europa. Det är ett högaktuellt ämne som han presenterat i en spännande form. Han behöver nu en tids arbetsro för att förbereda den avslutande delen i trilogin och tilldelas därför Byggnads kulturstipendium på 10 000 kronor.”

Han fick även LO:s kulturpris 2008 på 100 000 kronor. Ur juryns motivering:
”David Ericsson är unik som författare. Inte bara att ger en röst åt ett yrke som få har skildrat utan han är fortfarande aktiv i sitt yrke – yrkeschauffören. Men han får också LOs kulturpris för sin kulturpolitiska insats att få fler att se värdet av det skrivna ordet och inrättandet av vägbibliotek.” Det senaste stipendiet var Nyhyttans författarstipendium, att få vistas i en ateljé i Västmanland för att skriva.

Det är instiftat av författarna Lars Gustafsson och Sven Olov Karlsson. Motiveringen till stipendiet löd:

”Vår stipendiat är en modern arbetarförfattare som får sina läsare att häpna över ett Europa av tunga containers, tvära förmän och färdskrivarfusk. Han leder också yrkesbröder till litteraturens ängder, genom sitt arbete för de vägbibliotek som nu finns på nio platser i Sverige.”


Böcker av David Ericsson


Sidan använder cookies. Läs mer.